Возят ни 30-годишни локомотиви
Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи:
-Господин Ананиев, в четвъртък отново имаше инцидент с влак. Опасно ли е да се пътува с БДЖ?
– Произшествията са неизбежни, но трябва да бъдат сведени до минимум. Определено пътуването с БДЖ крие рискове. Това може да се види и от факта, че за една година пътниците са намалели с половин милион. Липсата на комфорт, дългото пътуване и честите прекъсвания също дават отражение. Сега се запали локомотив, но много често той просто спира и хората стоят с часове, докато дойде друг.
-Една от причините за проблемите е състоянието на локомотивите. Каква е приблизителната им възраст?
– В годините, в които бях директор на железопътната администрация, се направи регистър на всички жп возила. Още тогава беше ясно, че пътническите локомотиви и вагони са на доста сериозна възраст. Ако се приеме, че всяко едно техническо обновление би трябвало да е на 10-15 години, там бяха над 30. Определено са в диапазона 30-40 години.
-Колко често се правят ремонти на локомотивите?
-Ремонтите в жезниците са строго регламентирани като текущо поддържане, среден и основен ремонт. При основния ремонт се сменят около 50% от частите. За съжаление в железниците това не се спазва по обясними причини. Локомотивите не достигат и се експлоатират като за последно. Това води до честата им повреда. А когато някоя част се повреди, често няма с какво да бъде заменена. Затова и бързината е под всякаква критика. Пътуването до Бургас понякога трае 12 часа.
Източник: в.Труд