Закрива се проектната магистрална компания

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) ще бъде закрита и дейността й ще бъде поета изцяло от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това предвиждат промени в Закона за пътищата, които бяха одобрени единодушно на първо четене от ресорната парламентарна комисия по регионално развитие.

Вносители на измененията в закона са депутати от ГЕРБ. Аргументът им е, че всички дейности по финансиране, изграждане и управление на ключови пътни проекти трябва да са в едно ведомство, а АПИ Имала 130-годишен опит в това. Посочена е и препоръка на Световната банка за премахване на дублиращи звена и фрагментацията на управление на пътните проекти. Освен това "отделна единица като НКСИП нямала достатъчно добавената стойност за цялостния процес за изграждане, поддържане и управление на пътната инфраструктура, още повече, че отделните дейности по разработването на проектите, отчуждителните процедури и пр. се възлагат на външни изпълнители, а средствата от държавния бюджет в размер на приблизително 1.4 млн. лв. се разходват за издръжка и персонал", пише още в мотивите на депутатите.

Всички активи и дейността на държавното дружество, което бе създадено през май 2011 г. с цел да построи магистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море", ще се прехвърлят на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), предвиждат промените. Любопитно е, че създаването на магистралната компания бе аргументирано с бавната работа на АПИ по магистралните проекти.

Директор на компанията е Асен Антов, който е бивш заместник-изпълнителен директор на Агенция “Пътна инфраструктура” от времето на правителството на Сергей Станишев. Неговият трудов договор и на всички членове на управата и служители на държавното дружество ще бъдат прекратени.

Всички открити от НКСИП и непрекратени към момента на влизане в сила на закона обществени поръчки ще се прекратят автоматично, с изключение на свързаните с финансираните от еврофондовете проекти. Ще се прекратят и всички действащи договори, сключени от компанията, с изключение на договорите, сключени за реализацията на проекти, финансирани по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020".

За около четири години работа проектната компания успя да избере само строителите на два участъка от магистрала "Струма" и на два от магистрала "Хемус". Последната поръчка за "Хемус" за около 1 млрд. лв., обаче беше прекратена по нареждане на премиера Бойко Борисов заради съмнения, че фирмите са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев.

Спряна беше поръчката и за тунела "Железница" на магистрала "Струма", която също се провеждаше от НКСИП.

Според вицепремиера по еврофондовете Томислав Дончев няма проблем пътната агенция да поеме управлението на магистралните проекти, които се финансират с европейски средства. Промяната е съгласувана с Европейската комисия, каза Дончев в отговор на въпрос на Mediapool.

Източник : www.mediapool.bg

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]

Автомобилен транспорт

Eнергото ще може да прекъсва зареждането на електромобилите

Масовизацията на електромобилите е сериозна заплаха за електропреносните мрежи в Европа, твърдят два независими доклада, изготвени от британския и австрийския енергийни регулатори. Във Великобритания Ofgem дори разработи предложение електропреносните компании да […]

Автомобилен транспорт

Отлагат „Пакет Мобилност“ до края на октомври

Прилагането на „Пакет Мобилност“ по отношение на спорните въпроси се отлага до края на октомври. Това е второто „негласно удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкционирани за […]