Дунав мост навършва 60 години, предстои реконструкция
На 20 юни 2014 г. се навършват 60 години от построяването на Дунав мост, свързващ Русе и Гюргево. Юбилеят ще бъде отбелязан с официална церемония под патронажа на министрите на транспорта на България и Румъния – Данаил Папазов и Дан-Коман Шова.
Историята на моста
Дунав мост, известен още като „Мост на дружбата“, е построен за две години (1952-1954) по проект на арх. Георги Овчаров. Съоръжението е дълго 2800 м и се издига на 30 м над водата, като средната му част може да се повдига за преминаване на големи кораби. Официалното откриване е на 20 юни 1954 г., когато Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж прерязват лентата.
Мостът е стратегическа връзка между България и Румъния, като през него минават пет международни транспортни коридора.
Настоящото състояние
Мостът е в лошо състояние заради интензивния трафик и липсата на значими ремонти през годините. Въпреки това той остава основен пункт за преминаване на товарни и леки автомобили.
През 2011 г. таксите за леки автомобили в българския участък бяха намалени на 2 евро, а Румъния също намали налога на 3 евро през 2013 г.. Според статистиката, средно по 800-900 тежкотоварни и 1000 леки автомобила преминават моста за 24 часа.
През 2013 г. откриването на Дунав мост-2 при Видин-Калафат намали трафика с 1500-2000 камиона месечно. Въпреки това, Дунав мост остава предпочитан маршрут за превозвачи от Сирия, Турция, Гърция и България към Германия и Румъния.
Предстоящи ремонти и нови проекти
Основната реконструкция на Дунав мост ще започне през лятото на 2014 г. и ще продължи 23 месеца. По време на ремонта трафикът ще се пропуска в едно платно с временна сигнализация. Румъния е осигурила 10 млн. евро от европейски фондове за ремонт на съоръжението, докато АПИ ще задели значително по-малко средства.
Местните власти в Русе и Гюргево настояват за изграждането на нов мост – Дунав мост-3, който би подобрил транспортната свързаност и превърнал Русе в стратегически координационен център.
Юбилеят
По случай 60-годишнината министрите на транспорта на България и Румъния ще валидират пощенска марка, посветена на моста. За 50-годишнината през 2004 г. беше пуснат ретровлак „Корона експрес“, а БНБ издаде паметни значки, които днес са колекционерски предмети.
Дунав мост продължава да бъде ключова инфраструктура за региона, но спешно се нуждае от реконструкция и модернизация, за да може да поеме увеличаващия се трафик и да остане стабилна връзка между България и Румъния за десетилетия напред.