Държавата е длъжник на пътническите превози на БДЖ, но е абдикирала. Около това мнение се обединиха председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев и Симеон Ананиев от Асоциация на българските жп превозвачи.
„Тази година трябва да бъдат решени проблемите на железниците, защото са в прекалено лошо състояние. Държавата заплаща наказателна лихва на облигационерите, защото сме осъдени за 12 млн. лв. по дълг, който е около 260 млн. лв. Той не е толкова голям“, смята Бунев. По думите му, ако не се стигне до предоговаряне и инвестиции в железниците, тя просто ще колабира.
Това е причината за липсата на нов подвижен състав в БДЖ. „Ако проблемът с дълга се реши, тогава капиталовите трансфери в размер на 35 млн. лв. годишно ще дадат „глътка въздух“ и възможност за закупуване на нови машини“, коментира ситуацията с дълговете на железниците Бунев в ефира на Bloomberg.
Според Симеон Ананиев няма модерна европейска държава, която да няма железница. Той смята, че инфраструктурната компания НКЖИ поддържа добре жп мрежата като усвоява средства съизмерими с тези, давани за строеж на магистрали.
Върху жп мрежата оперират много превозвачи. „Един от тези превозвачи е БДЖ, който има две поделения – пътнически и товарни превози. „БДЖ – Товарни превози“ изцяло трябва да работи на пазарен принцип с добри мениджъри, избрани с конкурси“, смята Ананиев и допълва, че на база на техните решения трябва да се купуват локомотиви и вагони, но това не се случва.
За последните четири до пет години дружеството за товарни превози на БДЖ е загубило пазарен дял, който в момента е 40%. По думите на Ананиев, ако „БДЖ – Товарни превози“ спре да работи, тогава никой не трябва да се притеснява, защото на пазара има вече 13 товарни оператора, включително и чужди фирми, които ще поемат работата.
Според експертите съвсем друга е ситуацията в другото дружество на БДЖ – за пътнически превози, защото държавата тотално ги е изоставила. „В Европа държавите купуват влакове и ги дават на железниците да ги експлоатира, включително и Англия. Ние трябва да отидем към тази система“, заяви Ананиев. Другото е необходимостта за интегриране на жп транспорта с останалите видове транспорт, защото отдавна не се говори за конкуренция между отделните видове транспорт, а за мобилност.
Ананиев даде за пример метрото, което ако бъде оставено да работи на пазарен принцип, едва ли ще изкара инвестициите в него. Но вторичните ползи като по-малко замърсяване и намаляване на задръстванията показват, че се печелят милиарди.