Съществува ли поправката „Ковачки“

Има ли поправка "Ковачки" в новите промени на Закона за железопътния транспорт, която да позволи на бизнесмена с интереси в енергетиката Христо Ковачки да превозва въглищата от мините до тецовете си без лиценз? Въпросът стана актуален, след като новите текстове на закона бяха публикувани на сайта на Министерството на транспорта за обществено обсъждане.
 
Ключовите думи
 
Текстът на раздора гласи: "Чл. 37а. Лицензия не се изисква за извършване на дейности по чл. 2, т. 3 за железопътен превоз на товари от дружества и предприятия за техни нужди." Той беше разчетен от някои експерти в жп сектора като вратичка за Ковачки да скъса транспортната си връзка с държавната железница, към която има просрочени задължения. Желанието му да превозва сам въглищата си стана видимо за всички, след като дружеството "ТБД – Товарни превози", 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол" (част от енергийната палитра на Ковачки), поиска жп лиценз, но такъв му беше отказан.  
 
"Всички фирми, отговарящи на изискванията за жп предприятия, ще могат да извършват вътрешни превози в страната без лиценз, ако отговарят на изискванията за безопасност. Такива могат да са мините, "Петрол" и др., които имат собствен жп състав локомотиви и вагони", смята Симеон Ананиев, бивш директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" и бивш председател на Асоциацията на железопътните превозвачи, анализирайки законовите промени. "Същевременно пазарът ще се преструктурира, като основен губещ на пазарни позиции може да се окаже БДЖ", смята още той.
 
На друго мнение
 
Не на това мнение при разчитането на законовите промени обаче са представители  на няколко жп компании за превоз на товари и бивши изпълнителни директори на БДЖ. Според тях промените предвиждат предприятията сами да возят собствените си товари (ако желаят) само до първата гара на националната жп инфраструктура, където ще трябва да предадат товара си на лицензиран жп превозвач.
От Министерството на транспорта също обясниха пред "Капитал", че не може да става въпрос да се разреши движение по националната жп мрежа без лиценз и че това ще е възможно само до първата гара, която свързва предприятието, при наличието на сертификати за безопасност на вагоните и локомотивите. 
 
Разясненията на така разписаните текстове доведоха до нова порция разсъждения в жп средите в посока къде Ковачки ще може да се възползва от малката поправка. Т.е. къде мината и тецовете са на една гара разстояние. Като пример от жп средите бяха посочени мините, обслужващи ТЕЦ "Бобов дол" и гара Голямо село, която се явява първа гара и едновременно обслужваща теца. Примерите, разбира се, са единици, като обикновено предприятията вървят в обратната посока, а именно аутсорсването на нетипичните за тях дейности.
Източник: Капитал
Автомобилен транспорт

Служебният кабинет върна Бойко Рановски в Автомобилна администрация

Бойко Рановски се връща начело на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация, съобщиха Нова и бТВ.  Рановски бе освободен от поста в средата на февруари, като той самият обясни, че не е […]

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]