

Най-краткият път за скоростна железница от Китай до България е през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран, Турция и България. Ако тя е за скорост от 300 км в час, пътуването от Пекин до София ще бъде 35 часа при 20-25 часа със самолет и 130 часа с кола при разстояние от 10 300 км. Идеята за влак стрела бе обсъждана при посещението на премиера Бойко Борисов в Китай. Такъв проект и преди е дебатиран, като бе оценен на 17 млрд. долара, а срокът за построяването – 10 г. Идеята за трансконтинентална железница по Пътя на коприната е от 2010 г., донесе я в София след визита в Пекин тогавашният министър на транспорта Александър Цветков. Вече 5 години тя престоява във фризера. „24 часа" помоли експерти в жп транспорта да направят предполагаемо трасе по най-късия път и да изчислят времето за изминаването му с 300 км в час. Те начертаха и трасе, което може да мине през Иран. Според карта, публикувана от агенция Син-хуа. пътят на коприната започва от древната столица Сиан, простира се на югозапад към Централна Азия, Ирак, Сирия и Турция. От Истанбул минава през Босфора и се насочва към България, Румъния, Чехия и Германия. Достигайки Дуисбург, завива към Ротердам в Холандия, откъдето се насочва към Венеция. Там ще се събере с морския път на коприната. От Национална компания „Железопътна инфраструктура " заявиха, че Китай планира фонд от 16,3 млрд. долара за изграждане на инфраструктура, свързваща пазарите й стри континента и продължава с плановете си за съживяване на търговския маршрут Път на коприната. Дори той е посочен като национална стратегия.Симеон Ананиев от клъстера „Зелен транспорт" обяснява, че от скоростното трасе могат да се възползват пълноценно пътнически влакове. Нямало вагони за скорости от 300 км в час, които да превозват товари. Освен това трябва и съгласието на държавите, през които минава този жп коридор. Въпреки че като цяло идеята изглежда граничеща с фантастиката, реално на части тя се осъществява – с по-ниски скорости и с по-малко пари. „Ние работим по направлението към Турция и към Сърбия. Така че към 2020 г. да бъдем готови с обновен железен път за скорости от 160 км в час от турската граница до Сърбия", каза зам.-министърът на транспорта Антон Гинев. Сърбите също модернизират жп линията от Калотина до Ниш и до 2020 г. ще се готови. След Ниш линиите са им модерни. Турция почти построи скоростна железница от Анкара до Истанбул със скорости от 250 км в час и с тунел под Босфора. Тунелът през деня е метро, а вечер пускат товарни превози. За пътническите превози ще се строи нов, трети мост над Босфора. Зам. генералният директор на Националната компания „Железопътна инфраструктура" Христо Алексиев казва, че Турция вече започва проект за увеличаване на скоростите по трасето от Истанбул до Капъкуле. Първоначално се е предвиждало то да е за 250 км в час, но е поправено на 200 км. Така че до 2020 г. от Анкара до Будапеща ще има влакове, които да се движат със скорост от 160-200 км. И по българския железен път, който в момента се модернизира, има участъци,-в които скоростите ще бъдат 200 км в час, казва Алексиев. Българската делегация в Пекин лансира и друга идея, която също е по пътя на коприната Тя е за трасе за придвижване на товари, което да започне от Русе. След това във Варна влаковете се качват на ферибот за Поти, Грузия. Оттам продължават до Тбилиси, към Баку и на ферибот през Каспийско море до Актау в Казахстан. Последната спирка е Досук в Китай. Затова се търсят китайски инвеститори, които да обновят първата у нас жп линия между Русе и Варна, Нейната дължина е 227 километра, а скоростите по нея в момента са около 45 км в час. Предвижда се да се вдигнат до 160 км. За целта ще са необходими 383 млн. евро. „Имаме прекрасен фериботен комплекс, ако се обнови жп линията, то може да се направи трасе за товарни превози до Китай, а от Русе и към Европа, казва Антон Гинев.***Текст под снимка Влакът стрела, с който се вози премиерът Бойко Борисов в Китай***Текст под снимка Премиерът Бойко Борисов във високоскоростния влак , който вози с 300 км в час, от Суджоу до Шанхай. Борисов поиска такива и за нашата железница . Възможно е да бъдат взети и китайски влакове, каза министърът на транспорта Ивайло Московски, но скоростта у нас ще бъде до 200 км в час.